Základy Instagramu (IG)

Založení profilu

Pro založení firemního profilu není nutné mít osobní profil. Není to tedy jako na Facebooku, že musíte mít osobní profil, abyste mohli založit profesní stránku. Na Instagramu můžete založit rovnou firemní profil.

Profil na instagramu

Název profilu lze měnit, můžete zvolit vaše jméno, název vaší značky nebo použít klíčové fráze (např. jaknaweby).
Profil je nastaven na veřejný, nezapínejte soukromý profil, pokud chcete prezentovat své podnikání. Naopak si zapněte profil na profesionální (na vašem profilu v hamburger menu v Nastavení a soukromí — Nástroje a nastavení pro firmy — Přepnout typ účtu).
Popis vašeho profilu pod vaší profilovou fotkou se nazývá bio. Do bio napište co děláte, pro koho a myslete na klíčová slova. Přidejte výzvu k akci (viz můj profil webstera.cz). Na závěr přidejte odkaz na váš web, ideálně na stránku s rozcestníkem pro IG, kde budete mít přehledně nejdůležitější odkazy. Profilovku i obsah bio měníte na vašem profilu pomocí tlačítka Upravit profil.

IG rozcestník pro web

Na IG nejdou do popisu příspěvků nebo do komentářů přidávat klikatelné odkazy, proto je dobré mít rozcestník a pak u příspěvků odkazovat uvedením věty “odkaz najdete u mě v bio”. Rozcestník lze připravit např. na linktree, kde je ale obrovská cookies lišta, která zakrývá velkou část obsahu. Pokud máte web a umíte vytvořit novou jednoduchou stránku, je zbytečné používat linktree. Nejsnazší je vytvořit novou stránku webu. A pokud máte web postavený na Divi, můžete si tuto stránku s Instagramovým rozcestníkem stáhnout ode mě.

Feed

Takto se nazývá přehled všech příspěvků na konkrétním profilu, které se ukazují pod profilovkou a bio na daném profilu. Příspěvky jsou chronologicky seřazené od nejnovějších po nejstarší.

Typy příspěvků, které můžete na Instagram přidat:

1. Fotky

- jedna fotka nebo obrázek. Ukázka.
- více fotek za sebou, tzv. carousel. Carousely jsou skvělé pro infografiky, což jsou obrázky s textem, např. různé tipy z vašeho oboru. Využívejte je pro recyklaci obsahu a vytáhněte si do nich ty nej informace např. z blogového článku. Název na úvodní fotce dejte velkým písmem, ať jde ve feedu dobře přečíst. Ukázka.

2. Videa

- krátká videa, tzv. reels, max 90 vteřin. Hodně populární, měla velký organický dosah (ukazovala se i lidem, kteří vás nesledují). Nově se jejich dosah upozaďuje a vyšší dosah budou mít carousely. Konkrétní návody, jak točit a stříhat reels jsou na youtube nebo přímo na IG (hledejte např. reels tutorial). Ukázka.
- dlouhá videa. Lze natočit i delší video, maximálně hodinové, např. nějaký rozhovor a pak ho nahrát na IG. Nebo můžete udělat livestream a ten pak uložit do feedu jako video.

3. Příběhy (stories)

Příběhy, které se zobrazují jen po dobu 24 hodin. Může to být fotka i video. Slouží pro běžný denní kontakt, aktuality, navázání bližšího vztahu s vašimi sledujícími a jeho udržování. Je dobré k nim přidávat hudbu a označit lokaci (mají pak vyšší dosahy).
Do stories nezapomeňte přesdílet, když přidáte nový příspěvek do feedu (pomocí šipky pro sdílení, ukáže se po rozkliknutí jednotlivého příspěvku). Upozorníte na něj tak sledující.
Dále je dobré označovat ve stories další profily, o kterých mluvíte a stejně tak přesdílet stories někoho jiného, kdo vás označí. Získáváte tak nové sledující.
Stories můžete ukládat do výběrů.

Výběry

Zobrazují se na vašem profilu pod profilovkou a vyplatí se tam ukládat stories s nějakými důležitými nebo zajímavými informacemi. Když přidáte stories do výběru, zůstanou tam napořád. A když budete chtít přidat něco do výběru, ukážou se vám všechny stories, co jste kdy přidali. Takže přidání stories do výběru nemusíte stihnout během těch 24 hodin, co je stories dostupné, můžete to pak udělat kdykoliv.
Vytvořte si několik výběrů rozdělených do tématických celků (např. Reference, Služby, Ukázky práce…).
Výběr vytvoříte kliknutím na ikonu plus s nápisem “Nové” pod vaší profilovkou a tlačítkem “Upravit profil”. Kliknutím na již vytvořený výběr a pak tři tečky v pravém dolním rohu můžete stories v daném výběru upravit. Buď nějaké smazat nebo pomocí “Upravit výběr” přidat nové stories.
Pro jednotlivé výběry je dobré si v grafickém programu připravit náhledové fotky, které si nastavíte jako pozadí výběrů, ideálně tak, aby byl název velkým písmem a šel dobře přečíst.

Jak přidat příspěvek?

Klikněte na ikonu plus uprostřed v liště a pak dole vyberte typ příspěvku. Můžete přidat připravený nebo starší příspěvek z galerie nebo můžete rovnou vyfotit/natočit aktuální příspěvek.

Co by měl každý příspěvek ve feedu obsahovat?

Popis, výzvu k akci (uložte, sdílejte, komentujte, sledujte mě…), hashtagy.

Hashtagy

Klíčová slova, podle kterých vás mohou potenciální zákazníci najít.
Každý hashtag lze rozkliknout a podívat se, jak je populární.
Mějte základní sadu hashtagů a používejte je pod každý příspěvek. Maximálně jich jde přidat 30 k jednomu příspěvku.
Je jedno, jestli se hashtag přidá přímo do popisku k příspěvku nebo do komentáře pod ním, pokud komentář přidáte během pár minut po přidání příspěvku.

Jak si ukládat inspiraci a kde najít uložené příspěvky?

Po rozkliknutí příspěvku vidíte ikonku záložky — tak příspěvek uložíte. Na svém profilu potom v hamburger menu máte složku “Uloženo”.

Kde připravovat příspěvky?

Pro obrázky s textem a infografiky do carouselů je nejoblíbenější nástroj Canva nebo Figma. Videa jdou snadno stříhat přímo v IG. Stříhat je můžete, když kliknete na přidat nový příspěvek. Stories lze připravit také v Canvě nebo Figmě, ale dodat hudbu nebo jen drobné úpravy (textový popis, barvy..) lze velmi snadno přímo v Instagramu, když kliknete na přidat nové stories, tak pak můžete upravovat.

Jak často přidávat příspěvky?

Doporučuje se alespoň 1 až 2 stories denně a 2x až 3x do týdne příspěvek do feedu. Ale zvažte, jak moc je pro vás komunita na Instagramu relevantní a jak moc zrovna potřebujete své služby promovat. Například u nás webařů velmi dobře funguje i kratší intenzivní aktivita (během jednoho měsíce přidávám každý den, další měsíce už třeba jen 1 až 2 příspěvky měsíčně). A funguje mi i jen velmi občasné přidávání, protože o mé služby je velký zájem i bez výrazného promování. K tomuto proto přistupujte podle vašich individuálních potřeb a cílů.

Hudba

Stejně jako hashtagy jdou i písničky u příspěvků rozkliknout, uložit a ukazuje se tam jejich popularita, i všechny příspěvky, ve kterých je vložená stejná písnička. Přidávání hudby zvyšuje dosahy a dělá příspěvky zajímavější a zábavnější.

Statistiky

Pro zobrazení statistik musí být zapnutý firemní profil a musíte mít alespoň 100 sledujících. Na mobilu jde pod vaší profilovkou a bio kliknout na “Panel pro profesionály” — zde jsou obecné statistiky pro váš profil. Statistiky pro konkrétní příspěvek najdete po rozkliknutí daného příspěvku a kliknutí na “Zobrazit přehledy”.

Pár faktů pro rok 2023

Průměrné zapojení pro příspěvek je 0,81 % a pro carousel 1,08 %.
Příspěvky s označenou lokací získávají až o 79 % větší míru zapojení.
Delší popisky u příspěvků znamenají lepší zapojení.
Fotky a videa s obličejem si vedou o 40 % lépe než ty bez něj.
Uživatelé jsou obecně aktivnější v týdnu, nejvíc ve středu a čtvrtek.
62 % uživatelů má větší zájem o značku/podnikatele, když od nich pravidelně vídá nějaká stories.
81 % uživatelů IG ho používá k hledání nových produktů a služeb.

Zajímá vás, jak to může vypadat v praxi? Podívejte se ke mně na Instagram.

Mohlo by vás zajímat

Tvorba webů pro podnikatelky Tereza Tomanová Webstera

Tereza, webdesignerka

Jsem Tereza a vytvořím vám web, který krásně vypadá, perfektně funguje a vystihne výjimečnost vašeho podnikání. Mým rukopisem jsou jemné, designové weby.

KATEGORIE